Logika dyskretna
Bramki logiczne budowane z tranzystorów, diod i rezystorów.
Dyskretna bramka LUB (OR)
Są trzy podstawowe schematy budowy bramki LUB. Ze względu na spadki napięcia, bramki takie nie powinny być łączone szeregowo (maksymalnie mogą być dwie). Inną ich wadą jest zwrotny wpływ wyjścia na wejście - trzeba przeanalizować powstałe w ten sposób zakłócenia.
1. Bramka LUB dioda-dioda-rezystor (DDR). Rezystor wymusza stan niski, jeśli na wejściach A i B jest stan niski (<0.8V). Jeśli na którymkolwiek wejściu pojawi się stan wysoki (>2.7V), na wyjściu też będzie stan wysoki. Napięcie wyjścia będzie zawsze niższe o 0.7V niż na wejściu z powodu spadku na diodzie. Stan wysoki pojawi się bardzo szybko, jednak czas powrotu do stanu niskiego jest uzależniony od rezystora i pojemności wyjścia. Kolejne wejścia można dokładać dołączając następne diody z katodami złączonymi razem.
2. Bramka LUB rezystor-dioda (RD). Jest to prostsza bramka, gdyż wymaga mniej elementów. Jej zaletą jest niższy spadek napięcia na wejściu z rezystorem. Krótszy jest również czas powrotu do stanu niskiego (ponieważ rezystor jest mniejszy). Kolejne wejścia można dokładać dołączając następne diody z katodami złączonymi razem. Rezystor może być tylko jeden.
3. Bramka LUB rezystor-tranzystor (RT). Jej zaletą jest niewielki prąd (duża impedancja) na wejściu z tranzystorem oraz duży prąd (mała impedancja) w stanie wysokim, jeśli wejście z tranzystorem jest w stanie wysokim. Tranzystorem może bezproblemow sterować wyjście bramki TTL HCT lub HC. Rozwiązanie popularne w komputerach Sinclair (sterowanie ROM, dekodowanie portu ULA) a także CPC (blokowanie ROM). Kolejne wejścia można dokładać dołączając następne tranzystory z emiterami złączonymi razem (i kolektorami też). Rezystor może być tylko jeden.
Linki do innych stron
|